Algemenemarkt.nl

Tips om jouw houding te verbeteren

Een goede houding is erg belangrijk. Het zorgt niet alleen voor een betere uitstraling, maar geeft je ook meer zelfvertrouwen. Bovendien ga je door een goede houding beter ademhalen waardoor je lichaam meer zuurstof opneemt. Door de circulatie van de zuurstof kunnen jouw hersenen beter nadenken, ben je alerter en ervaar je ook minder stress. Ten slotte verhelpt en voorkomt het uiteraard ook fysieke klachten. Pijn aan de nek, schouders en de rug zijn veelvoorkomende klachten, maar ook hoofdpijn kan veroorzaakt worden door een slechte houding. In deze blog help ik jou een betere houding aan te leren.

Ergonomische bureaustoel

Vele beroepen zijn in deze tijd zittend. Zodoende krijgt je lichaam te weinig beweging. Maar ook als je buiten werk wel voldoende sport, kan jouw houding nog steeds slecht zijn. Je zit immers vele uren in dezelfde positie. Daarom is het erg belangrijk om een goede bureaustoel te hebben, die gevormd is om jouw houding te optimaliseren. Met ergonomische bureaustoelen kunnen zodoende fysieke klachten voorkomen worden.

Verschillende oefeningen

Ook zijn er oefeningen om jouw houding te verbeteren. Om allereerst te voelen hoe een goede houding aanvoelt, moet je rechtop gaan staan. Probeer jezelf daarbij zo lang mogelijk te maken. Laat je schouders zakken en trek je buik lichtjes in. Je voeten houdt je op schouderhoogte en je kin houdt je evenwijdig aan de grond. Armen laat je gewoon los hangen langs je lichaam, maar probeer daarbij wel je schouders naar achter je houden. Vervolgens probeer je het topje van je hoofd zo hoog mogelijk te krijgen, alsof je een marionet bent en iemand aan het draadje jou omhoog probeert te trekken. Blijf een tijdje in deze houding en probeer te onthouden hoe deze houding aanvoelt. Dan kan je later op de dag controleren of jouw houding nog steeds hetzelfde aanvoelt.

Sportschool

Jouw houding zorgt ervoor dat je bepaalde spieren meer aanspant dan anderen. Zodoende verkort en versterk je sommige spieren meer dan andere spieren. Dit kan ook weer een slechte houding veroorzaken, waardoor je eigenlijk in een vicieuze cirkel terecht komt. Om deze te doorbreken moet je je verkorte spieren langer gaan maken en de zwakkere spieren juist gaan trainen. Het is natuurlijk moeilijk om te weten welke spieren bij jou verkort zijn, maar bij de houding zijn de ‘core spieren’ vooral van belang. De core spieren zorgen voor stabiliteit binnen de romp. Deze spieren kan je onder andere trainen door het doen van de plank, de squad en de deadlift. Ga hier uiteraard niet te hard mee van start, want je wilt jezelf niet verwonden. Je kan in de sportschool altijd een trainer of een medesporter vragen waarvan je ziet dat hij er ervaring mee heeft. Schroom hierbij niet, zij zien het alleen maar als een compliment dat jij hen om raad vraagt.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Algemenemarkt.nl

Thema door Anders Norén